Please visit HOME for more information about this site
Immuunsysteem - Corona virus (n andere virussen)

Het Corona virus, je kunt er bijna niet omheen. Wat kun je doen om niet te worden overweldigd door het vele nieuws omtrent het Corona virus?
Vanuit overheidswege wordt een aantal aanbevelingen gedaan. Je kunt je hier, voor zover mogelijk, aan houden om een veilige omgeving voor een ieder te creren.

In de aanbevelingen van de overheid wordt helaas niet veel gezegd over het immuunsysteem. En daar wil ik het graag even over hebben.
Ik wil je graag aanmoedigen om met behulp van onderstaande een aantal andere mogelijkheden te onderzoeken en uit te proberen. Inzicht te geven dat er meerdere mogelijkheden zijn om jezelf en anderen te helpen.

Een goed werkend immuunsysteem is goud waard in situaties als deze. Bezorgdheid of angst over de situatie zal je immuunsysteem echter op een lager niveau brengen, waardoor je juist eerder vatbaar wordt voor het virus. Uit de informatie die tot op heden is verspreid kun je opmaken dat vooral de zwakkeren in de samenleving de risicogroep zijn. Dit zijn met name ouderen en mensen met een bepaalde aandoening of een combinatie hiervan. Hier rekening mee houden is logisch en verstandig. Als je niet tot deze risiscogroep behoort kun je natuurlijk wel het virus oplopen n doorgeven. Je zult er zelf alleen niet zoveel last van hebben. Voor zover nu bekend kun je pas het virus doorgeven, nadat je de symptomen hebt.

Hoe kun je je immuunsysteem op een hoger niveau brengen om je te weren tegen dit virus n andere virussen? Ik noem hieronder een aantal pijlers waarop een goed werkend immunsysteem rust.

In grote lijnen zijn dat de volgende: mindset, beweging, voeding en slaap.

Mindset

Hiermee wordt bedoeld dat je de situatie onder ogen ziet zonder dat je daardoor emotioneel wordt overweldigd. Je laat anders de angst toe voor wat er allemaal zou kunnen gaan gebeuren. Angst is in dit geval een slechte raadgever. De verhalen in je hoofd zijn meestal beangtigender dan de realiteit. Op een gegeven moment kan "slecht nieuws" zelfs je leven gaan beheersen. Dit negatieve denken ondermijnt je immuunsysteem. Op een rustige en verantwoorde wijze hier mee omgaan is een betere methode. Van daaruit neem je betere besluiten en "besmet" je anderen niet met jouw doemscenario's.

Blijf focussen op de positieve zaken in het leven. Weet ook dat wat je aandacht geeft zal groeien. Dit werkt 2 kanten op, positief en negatief. Dit is een keuze die je zelf maakt. Beter is ook om je te matigen in de niewsvoorziening hierover (TV, radio, Facebook, krant etc.) en in gesprekken juist andere onderwerpen aan bod te laten komen. Soms best lastig, aangezien het "overal" aanwezig lijkt te zijn. Bewuste afstand creeren is echter nodig op zijn tijd. Alles is van voorbijgaande aard, dus ook dit.

Een goede tip is: Geef je aandacht aan zaken die je zelf kunt veranderen en maak je niet druk over zaken die je niet (meer) kunt veranderen.

Beweging

Hiermee wordt bedoeld dat je je immuunsysteem en lymfatisch systeem activeert (en nog veel meer ;)
Vanuit mijn professie (Instructeur Qigong, Tai Chi en Meditatie) zou ik je willen aanbevelen om regelmatig bepaalde eenvoudige oefeningen te doen.
Welke oefeningen zijn daarvoor met name geschikt?

1) Op een rustige manier het lichaam schudden (2 tot 5 minuten), waarbij je vanuit de knien op en neer beweegt, waarbij het lichaam verder ontspannen is, en op deze wijze worden de afvalstoffen uit je lichaam verwijderd. Het lymfesysteem heeft geen pomp, zoals het hart voor de bloedstroom, dus dien je actief het lymfesysteem "aan te zetten". Dit schudden doet nog veel meer dat dat, het optimaliseert je hele lichaam.

2) Een andere oefening is het op een juiste wijze leren ademen (5 tot 15 minuten). Een rustige, diepe en langzame ademhaling vanuit het buikgebied kan meer zuurstof in het lichaam brengen en via het lymfatisch systeem de toxines uit je lichaam verwijderen. Je kunt daarbij focussen op de ademhaling zelf. Dwaal je met je gedachten af? Keer dan weer terug naar je ademhaling. De werking van je organen vaart hier wel bij, hetgeen je gezondheid ten goede komt. Tevens creert het ontspanning. Ben je ontspannen, dan zul je minder snel ziek worden en mocht dat toch gebeuren, sneller herstellen. Mocht je het idee hebben dat je al ontspannen bent? Waarschijnlijk is dat niet altijd zo. We dragen onbewust veel spanning mee in ons leven. Ademhalen op een juiste wijze laat deze spanningen naar boven komen, zichtbaar worden, en kun je dan loslaten.

3) Het kloppen op je lichaam ( 2 minuten). Dit stimuleert de bloedstroom en je lymfatisch systeem. Tevens word je meridiaan systeem geactiveerd. De stroming van Chi gaat weer plaatsvinden en blokkades worden verwijderd.
Zoals wordt gezegd in de Traditionele Chinese Geneeskunde: stromende energie is gezonde energie en gestagneerde energie zorgt voor ongemak en ziekte. Stagnaties kunnen door diverse oorzaken ontstaan, o.a. door gebrek aan beweging, een verkeerde mindset, niet volwaardige voeding, stress of slaapgebrek.

4) Pak Qigong op. Dit wordt wel "meditatie in beweging" genoemd. Het vangt ademhaling, meditatie en beweging in n. Het kan je van al je stress verlossen bij regelmatige beoefening. De hierboven genoemde aspecten onder 1), 2) en 3) komen in Qigong allemaal aan bod. Bovendien wordt niet alleen met je geest en lichaam gewerkt, ook je emoties worden beter hanteerbaar. Je overziet het geheel op een andere, wijzere manier. Je leert beter bestand te zijn tegen "vervelende toestanden" en je leert gaandeweg ook beter (onnodige) spanningen herkennen. Je zult ook betere keuzes kunnen maken in het vervolg. Het maakt het hoofd helder zogezegd. Je voelt je tijdens n na het beoefenen van Qigong lichter, losser, vrijer, stabieler, krachtiger en meer happy :)
Je kunt je overigens ook aangetrokken voelen tot meditatie, mantrazingen, yoga, mindfulness, wandelen o.i.d. Wat het ook is, het gaat erom dat je er plezier aan beleeft en het kan je helpen om even uit de dagelijkse ratrace te stappen en je geest en lichaam weer even te voelen. Voelen, daar ontbreekt het met name aan in de huidige drukke samenleving. Met het weer leren voelen kun je in je leven een positieve verandering laten onstaan. Bewust-zijn is de sleutel tot verandering.

Voeding

Hiermee wordt bedoeld dat je zoveel mogelijk volwaardige onbewerkte (biologische) voeding zonder allerlei toevoegingen of pesticiden tot je neemt, en zoveel mogelijk vers. Genoeg gevarieerde groentes en fruit zijn hierin belangrijk. Koude (fris)dranken en ijs zijn juist niet zo goed. Je immuunsysteem maakt overuren met verkeerde voedselkeuzes, wordt derhalve overbelast. Je hebt tegenwoordig een academische graad nodig om te begrijpen wat er allemaal in voeding zit, en zelfs dan nog. Dat zegt eigenlijk al genoeg. De supermarkt ligt vol met zogenaamde voedingsmiddelen (lees: vullingsmiddelen), echter deze ondermijnen je immuunsysteem en zijn aanjagers voor allerlei ongemakken en ziektes, te denken valt aan darmproblemen, reuma, kanker en diabetes type 2 (en nog zoveel meer). De juiste voeding is in tegenstelling tot "vulling" gezond. Suiker is helaas in veel te hoge mate aanwezig in veel producten, net als geharde vetten. Je zou alleen dat "moeten" eten wat je oma/opa nog zou herkennen, wordt wel gezegd.

Slaap

Hiermee wordt bedoeld dat je je lichaam en geest op een structurele wijze genoeg tijd geeft om te herstellen van de dagelijkse activiteiten. Kunstmatige slaapmiddelen kunnen tijdelijk een oplossing bieden om voldoende slaap te verkrijgen, echter zijn op langere termijn schadelijk, aangezien dit de natuurlijke slaap niet bevordert. De oorzaak vinden van slaapproblemen is nodig om weer volledig opgeladen aan een nieuwe dag te kunnen beginnen. Bovengenoemde aanbevelingen kunnen je wellicht helpen om de oorzaak van een slaapstoornis te achterhalen en een kwalitatief betere slaap te verkrijgen. Er wordt behoorlijk onderschat wat een verstoorde slaap allemaal teweeg kan brengen, op korte en langere termijn. Het immuunsysteem vaart wel bij een kwalitatief goede slaap.

En verder

Verder nog de opmerking dat medicatie in het algemeen op langere termijn de gezondheid schaadt. Vaak kan daarnaast (onnodige) medicatie allerlei "nieuwe" klachten veroorzaken. Laat staan het naast elkaar gebruiken van allerlei medicaties...
Ook zijn veel mensen gevoelig voor straling (o.a. WIFI) met alle gevolgen van dien.
Van stress is ondertussen algemeen bekend dat het het immuunsysteem ondermijnt. Ook milieufactoren kunnen hier een rol in spelen, bijvoorbeeld fijnstof, de luchtkwaliteit e.d. Met meer kennis en bovenstaande aanbevelingen kunnen wellicht andere keuzes worden gemaakt, bijvoorbeeld medicatie worden verminderd of zelfs achterwege worden gelaten.

Er valt hier natuurlijk nog zoveel meer over te vertellen, maar zoals ik al eerder aangaf in dit stuk, zie het als een aanmoediging om ook eens verder te onderzoeken hoe je een gezond, evenwichtig en gelukkig leven kunt leiden. Alle beetjes helpen, kleine stapje maken, niet teveel in n keer willen, wel bewuste keuzes willen maken.

Ik hoop natuurlijk dat we allemaal ongeschonden het Corona virus achter ons kunnen laten. De realiteit is echter anders. Te verwachten is dat in de nabije toekomst andere (gemuteerde) virussen onze weg zullen gaan kruisen. We kunnen daar maar beter goed op zijn voorbereid. Jouw natuurlijke immuunstysteem op een verantwoorde, bewuste n leuke manier positief benvloeden kan je hier bij helpen.

Hartelijke groet, Pieter


TERUG