Please visit HOME for more information about this site
Immuunsysteem - Corona virus (én andere virussen)

Het Corona virus, je kunt er bijna niet omheen. Wat kun je doen om niet te worden overweldigd door het vele nieuws omtrent het Corona virus?
Vanuit overheidswege wordt een aantal aanbevelingen gedaan. Je kunt je hier, als je dat wilt en voor jou goed voelt, aan houden om een veilige omgeving voor een ieder te creëren.
Let wel, je bent in eerste instantie verantwoordelijk voor jouw eigen gezondheid, niet voor die van de ander. Besef wat staat in de voorgaande regel. Dit is niet egoïstisch bedoelt, maar meer een aanmoediging om zelf verantwoording te nemen voor je eigen gezondheid en welzijn. Wees ook kritisch ten aanzien van de maatregelen, aangezien wetenschappers het nl. niet met elkaar eens zijn over te genomen maatregelen of dat er misschien éénzijdige informatie tot jou komt. Onderzoek jouw waarheid zelf.

In de aanbevelingen van de overheid wordt helaas niet veel of zelfs bijna niets gezegd over het immuunsysteem. En daar wil ik het graag even over hebben.
Ik wil je graag aanmoedigen om met behulp van onderstaande een aantal andere mogelijkheden te onderzoeken en uit te proberen. Inzicht te geven dat er meerdere mogelijkheden zijn om jezelf en anderen te helpen.

Een goed werkend immuunsysteem is goud waard in situaties als deze. Bezorgdheid of angst over de situatie zal je immuunsysteem echter op een lager niveau brengen, waardoor je juist eerder vatbaar wordt voor het virus. Uit de informatie die tot op heden is verspreid kun je opmaken dat vooral de zwakkeren in de samenleving de risicogroep zijn. Dit zijn met name ouderen en mensen met een bepaalde aandoening of een combinatie hiervan.

Hoe kun je je immuunsysteem op een hoger niveau brengen? Ik noem hieronder een aantal pijlers waarop een goed werkend immunsysteem rust.

In grote lijnen zijn dat de volgende: mindset, beweging, voeding en slaap.

Mindset

Hiermee wordt bedoeld dat je de situatie onder ogen ziet zonder dat je daardoor emotioneel wordt overweldigd. Je laat anders de angst toe voor wat er allemaal zou kunnen gaan gebeuren. Angst is in dit geval een slechte raadgever. De verhalen in je hoofd zijn meestal beangtigender dan de realiteit. De psyche (mentale beeld van een situatie) heeft een enorme invloed op onze gezondheid. Wordt ook meestal gevoed door het verleden en geprojecteerd op de toekomst. Het verleden kan niet meer ongedaan worden gemaakt, er kan alleen van worden geleerd, en de toekomst is nog onzeker. Controle over de toekomst is grotendeels onmogelijk. Op een gegeven moment kan "slecht nieuws" zelfs je leven gaan beheersen. Dit negatieve denken ondermijnt je immuunsysteem en wel in hoge mate. Op een rustige en verantwoorde wijze hier mee omgaan is een betere methode. Van daaruit neem je betere besluiten en "besmet" je anderen niet met jouw doemscenario's.

Ingeval van Corona, blijf focussen op de positieve zaken in het leven. Weet ook dat wat je aandacht geeft zal groeien. Dit werkt 2 kanten op, positief en negatief. Dit is een keuze die je zelf maakt. Beter is dan ook om je te matigen in de niewsvoorziening hierover (TV, radio, Facebook, krant etc.) of hier kritisch in te zijn en in gesprekken juist andere onderwerpen aan bod te laten komen. Dat sluit niet uit dat je onderzoekt wat er gaan de is. Wel soms best lastig, aangezien het "overal" aanwezig lijkt te zijn. Bewuste afstand creëeren is echter nodig op zijn tijd. Alles is van voorbijgaande aard, dus ook dit.

Een goede tip is: Geef je aandacht aan zaken die je zelf kunt veranderen en maak je niet druk over zaken die je niet (meer) kunt veranderen.
Of kijk ook eens naar Terug naar de Bron.

Beweging

Hiermee wordt bedoeld dat je je immuunsysteem en lymfatisch systeem activeert (en nog veel meer ;)
Jouw immuunsysteem en lymphatisch systeem zorgen voor een betere afweer tegen ziekteverschijnselen en afvoer van afvalstoffen/toxines, die over 't algemeen ontstaan vanuit de toxische maatschappij waarin wij leven. Toxines zijn gifstoffen die in de gehele voedselketen aanwezig zijn, maar ook in het milieu en als gevolg van het gebruik van medicijnen en vaccinaties. Tevens zijn negatieve gedachten of continue "in het hoofd zitten" ook toxisch. Misschien niet direct, op termijn wel. Al zijn ze soms direct merkbaar in bijvoorbeeld als gevolg een "slecht nieuws bericht" of tijdens een verhitte discussie. De emoties gaan dan met je aan de haal.

Vanuit mijn professie (Instructeur Qigong, Tai Chi en Meditatie) zou ik je willen aanbevelen om regelmatig bepaalde eenvoudige oefeningen te doen.
Welke oefeningen zijn daarvoor met name geschikt?

1) Op een rustige manier het lichaam schudden (2 tot 5 minuten), waarbij je vanuit de knieën op en neer beweegt, waarbij het lichaam verder ontspannen is, en op deze wijze worden de afvalstoffen uit je lichaam verwijderd. Het lymfesysteem heeft geen pomp, zoals het hart voor de bloedstroom, dus dien je actief het lymfesysteem "aan te zetten". Dit schudden doet nog veel meer dat dat, het optimaliseert je hele lichaam.

2) Een andere oefening is het op een juiste wijze leren ademen (5 tot 15 minuten). Een rustige, diepe en langzame ademhaling vanuit het buikgebied kan meer zuurstof in het lichaam brengen en via het lymfatisch systeem de toxines uit je lichaam laten verwijderen. Je kunt daarbij focussen op de ademhaling zelf. Dwaal je met je gedachten af? Keer dan weer terug naar je ademhaling. De werking van je organen vaart hier wel bij, hetgeen je gezondheid ten goede komt. Tevens creëert het ontspanning. Ben je ontspannen, dan zul je minder snel ziek worden en mocht dat toch gebeuren, sneller herstellen. Mocht je het idee hebben dat je al ontspannen bent? Waarschijnlijk is dat niet altijd zo. We dragen onbewust veel spanning mee in ons leven. Ademhalen op een juiste wijze laat deze spanningen naar boven komen, zichtbaar worden, en kun je dan loslaten. Daarnaast worden via de ademhaling toxines verwijderd.

3) Het kloppen op je lichaam (± 2 minuten). Dit stimuleert de bloedstroom en je lymfatisch systeem. Tevens word je meridiaan systeem geactiveerd. De stroming van Chi gaat weer plaatsvinden en blokkades worden verwijderd.
Zoals wordt gezegd in de Traditionele Chinese Geneeskunde: stromende energie is gezonde energie en gestagneerde energie zorgt voor ongemak en ziekte. Stagnaties kunnen door diverse oorzaken ontstaan, o.a. door gebrek aan beweging, een verkeerde mindset, niet volwaardige voeding, stress of slaapgebrek.

4) Pak Qigong op. Dit wordt wel "meditatie in beweging" genoemd. Het vangt ademhaling, meditatie en beweging in één. Het kan je van al je stress verlossen bij regelmatige beoefening. De hierboven genoemde aspecten onder 1), 2) en 3) komen in Qigong allemaal aan bod. Bovendien wordt niet alleen met je geest en lichaam gewerkt, ook je emoties worden beter hanteerbaar. Je overziet het geheel op een andere, wijzere manier. Je leert beter bestand te zijn tegen "vervelende toestanden" en je leert gaandeweg ook beter (onnodige) spanningen herkennen. Je zult ook betere keuzes kunnen maken in het vervolg. Het maakt het hoofd helder zogezegd. Je voelt je tijdens én na het beoefenen van Qigong lichter, losser, vrijer, stabieler, krachtiger en meer happy :)
Je kunt je overigens ook aangetrokken voelen tot meditatie, mantrazingen, yoga, mindfulness, wandelen o.i.d. Wat het ook is, het gaat erom dat je er plezier aan beleeft en het kan je helpen om even uit de dagelijkse ratrace te stappen en je geest en lichaam weer even te voelen. Voelen, daar ontbreekt het met name aan in de huidige drukke samenleving. Met het weer leren voelen kun je in je leven een positieve verandering laten onstaan. Bewust-zijn is de sleutel tot verandering.

Voeding

Hiermee wordt bedoeld dat je zoveel mogelijk volwaardige onbewerkte (biologische) voeding zonder allerlei toevoegingen of pesticiden tot je neemt, liefst zonder E-nummers en zoveel mogelijk vers. Genoeg gevarieerde groentes en fruit zijn hierin belangrijk. Koude (fris)dranken en ijs zijn juist niet zo goed. Je immuunsysteem maakt overuren met verkeerde voedselkeuzes, wordt derhalve overbelast. Je hebt tegenwoordig een academische graad nodig om te begrijpen wat er allemaal in voeding zit, en zelfs dan nog. Dat zegt eigenlijk al genoeg. De supermarkt ligt vol met zogenaamde voedingsmiddelen (lees: vullingsmiddelen), echter deze ondermijnen je immuunsysteem en zijn aanjagers voor allerlei ongemakken en ziektes, te denken valt aan darmproblemen, reuma, kanker en diabetes type 2 (en nog zoveel meer). De juiste voeding is in tegenstelling tot "vulling" gezond. Vitamines, mineralen e.d. dienen in voldoende mate in het voedingspatroon aanwezig te zijn. Vitamine D is een voorbeeld van een belangrijke vitamine. Deze kun je in de zomermaanden opdoen door regelmatig naar buiten te gaan. Veel mensen hebben een chronisch vitamine D tekort en daardoor kunnen de meest uiteenlopende klachten ontstaan. Suiker is helaas in veel te hoge mate aanwezig in veel producten, zoals de suiker in de eerder genoemde frisdranken, net als geharde vetten (palmolie). De gebruikte suikers in veel voedingsmiddelen zijn meestal geen natuurlijke suikers (geraffineerd), waardoor suikerschommelingen worden veroorzaakt. Je zou alleen dat "moeten" eten wat je oma/opa nog zou herkennen, wordt ook wel gezegd.

Slaap / goede en regelmatige nachtrust,

Hiermee wordt bedoeld dat je je lichaam en geest op een structurele wijze genoeg tijd geeft om te herstellen van de dagelijkse activiteiten. Kunstmatige slaapmiddelen kunnen tijdelijk een oplossing bieden om voldoende slaap te verkrijgen, echter zijn op langere termijn schadelijk, aangezien dit de natuurlijke slaap niet bevordert. De oorzaak vinden van slaapproblemen is nodig om weer volledig opgeladen aan een nieuwe dag te kunnen beginnen. Bovengenoemde aanbevelingen kunnen je wellicht helpen om de oorzaak van een slaapstoornis te achterhalen en een kwalitatief betere slaap te verkrijgen. Er wordt behoorlijk onderschat wat een verstoorde slaap allemaal teweeg kan brengen, op korte en langere termijn. Jouw gezondheid en de werking van het immuunsysteem vaart wel bij een kwalitatief goede slaap.

En verder

Verder nog de opmerking dat medicatie in het algemeen op langere termijn de gezondheid schaadt. Vaak kan daarnaast (onnodige) medicatie allerlei "nieuwe" klachten veroorzaken. Laat staan het naast elkaar gebruiken van allerlei medicaties (of in combinatie met vaccinaties).
Verdiep je ook eens in vaccinaties. Ga na wat er allemaal in de vaccinaties zit. Je schrikt ervan! Kijk dan niet bij de overheidssites, aangezien die daar geen informatie over geven.
Van stress is ondertussen algemeen bekend dat het het immuunsysteem ondermijnt. Ook milieufactoren kunnen een rol in spelen, bijvoorbeeld fijnstof, de luchtkwaliteit in bepaalde gebieden buitenshuis, in huis, in kantoren e.d. Ook zijn veel mensen gevoelig voor straling (o.a. WIFI).

De positieve geluiden zijn dat in de natuur zijn, prettige sociale relaties onderhouden (hier wordt dus niet social distancing (1,5 m) verstaan, dit is bewezen stressvol), zingeving vinden, werk doen waar je blij van wordt, dansen, goed voor jezelf zorgen (zodat je ook voor anderen kunt zorgen), muziek luisteren (niet alle muziek ;) en daar regelmatig mee bezig zijn een positieve uitwerking hebben.

Belangrijk is ook om te begrijpen dat ongemak, vervelende situaties etc. nu eenmaal onderdeel zijn van het leven. Jouw reactie hierop, met andere woorden hier op de juiste manier mee omgaan is een belangrijke wetenschap om het leven weer op te kunnen pakken op een voor jou bevredigende manier.

Met meer kennis en bovenstaande aanbevelingen kunnen wellicht andere keuzes worden gemaakt, bijvoorbeeld medicatie worden verminderd of zelfs achterwege worden gelaten.

Er valt hier natuurlijk nog zoveel meer over te vertellen, maar zoals ik al eerder aangaf in dit stuk, zie het als een aanmoediging om ook eens verder te onderzoeken hoe je een gezond, evenwichtig en gelukkig leven kunt leiden. Alle beetjes helpen, kleine stapje maken, niet teveel in één keer willen, wel bewuste keuzes willen maken.

Ik hoop natuurlijk dat we allemaal ongeschonden het Corona virus of andere stressvolle situaties achter ons kunnen laten. De realiteit is echter anders. Te verwachten is dat in de nabije toekomst andere (gemuteerde) virussen onze weg zullen gaan kruisen. Of ligt het verhaal over virussen toch totaal anders, dan ons altijd is voorgeschoteld?
Google dan even op Stefan Lanka, Andrew Kaufman en anderen, die hier een andere dan heersende mening over hebben. Een virus is nl. nog nooit geïsoleerd en niet bewezen bestaand. Hier zijn rechterlijke uitspraken over gedaan dat dit ook zo is. WAT??? Laat dit even inzinken...

We kunnen maar beter goed op zijn voorbereid op veranderingen in het leven. Het énige dat niet verandert is dat alles verandert. Jouw natuurlijke immuunstysteem op een verantwoorde, bewuste, ontspannen én leuke manier positief beïnvloeden kan je hier bij helpen.

Je kunt hier ook kennis maken met de Know, Act, Let go, Change, Grow fases. Kijk hiervoor bij: hier

Hartelijke groet, Pieter


TERUG